پاورپوینت آیین بندگی (کاربرد اخلاق در زندگی)

معارف اسلامی

معناشناسی اخلاق وعلم اخلاق معنای لغوی اخلاق سرشت و سجیه اعم از سجایای نیکو و پسندیده یا سجایای زشت و ناپسند خُلق زیبا بهره مندی از سرشت وسجایای نیکو و پسندیده

دسته بندی معارف اسلامی
فرمت فایل ppt
حجم فایل ۳٫۵۵۷ مگا بایت
تعداد صفحات ۱۹۱ صفحه

دانلود این فایل

توضیحات:

فصل اول

معناشناسی وجایگاه اخلاق کاربردی

—معناشناسی اخلاق وعلم اخلاق

—معنای لغوی اخلاق: سرشت و سجیه اعم از سجایای نیکو و پسندیده یا سجایای زشت و ناپسند —خُلق زیبا: بهره مندی از سرشت وسجایای نیکو و پسندیده

خَلق زیبا: داشتن آفرینش و ظاهری زیبا و اندامی موزون و هماهنگ اخلاق از نظردانشمندان اسلامی: —صفات و ویژگی های پایدار در نفس که موجب می شود کارهایی متناسب با آن صفات به طور خودجوش و بدون نیازبه تفکر و تأمل از انسان صادر شود. —

تعریف ابو علی مسکویه از اخلاق:

—اخلاق حالتی نفسانی است که بدون نیاز به تفکر وتأمل آدمی را به۸ سمت انجام کار حرکت می دهد. —علم اخلاق را ۲دستهتقسیم کرده اند:

-تعریف علم اخلاق با تکیه بر عمل و رفتار اخلاقی

-تعریف علم اخلاق با تکیه بر علم و شناخت

—تعریف خواجه نصیر الدین طوسی ازعلم اخلاق:

—نقش شناخت را برجسته کرده و می گوید: —علمی است به آنکه نفس انسان چگونه خلقی اکتساب تواند کرد که جملگی احوال وافعال که به اراد او و از اوصادر می شود جملگی جمیل ومحمود باشد. —هدف اصلی اخلاق آموزش شیوه رفتار است. —

انواع پژوهش های اخلاقی

۱- مطالعات توصیفی

۲ـ مطالعات هنجاری (اخلاق کاربردی‌ اخلاق حرفه‌ای زیر مجموعه‌آن است)

۳- مطالعات تحلیلی (فرا اخلاقی)

—هدف از مطالعات توصیفی :آشنایی با نوع رفتار اخلاقی فرد یا جامعه خاص است و با متد تاریخی ونقلی صورت می گیرد. — اخلاق هنجاری:

۱- اخلاق هنجاری را اخلاق دستوری هم میگویند.

۲-در اخلاق هنجاری به بررسی افعال اختیاری انسان از حیث خوبی یا بدی وبایستگی ونبایستگی می پردازد.

۳- …

فصل دوم

اخلاق دانشجویی

——بهترین دلیل بر جایگاه ویژه تعلیم و تعلم در اسلام:نخستین آیاتی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد. —ضرورت تحصیل علم ازدیدگاه اسلام ضرورتی مطلق است . —حدیثی از پیامبر درخصوص رد اختصاص تحصیل علم به طبقه یا صنف یا جنس خاصی رابیان می کند :طلب العلم فریضه علی کل مسلم : علم آموزی بر هر مسلمانی واجب است —

— حدیثی از پیامبر اکرم که محدودیت زمانی برای تحصیل علم را رد می کند : اطلبوا العلم من المهد الی الحد : زگهواره تا گور دانش بجوی. — حدیثی از پیامبر که محدودیت مکانی تحصیل علم را رد می کند: اطلبو العلم ولو بالصیین: دانش ها رابیاموزید هر چنددرچین باشد — —

—دوحدیث از پیامبر که محدودیت تحصیل علم از حیث معلم را نفی می کند: .۱(الحکمه ضاله المومن فخذ الحکمه ولو من اهل النفاق)

– حکمت گمشده مومن است پس آن را فراگیرید هر چند دردست منافق باشد.

.۲(کلمه الحکمه ضاله المومن فحیث وجدها فهو احق بها )،

– کلمه حکمت گمشده مومن است پس در هر جا که آن را بیابد به آن سزاوارتر است .

—پیامبر (ص) در مورد برتری عالم بر عابد می فرماید : برتری عالم بر عابد همچون برتری ماه شب چهارده بر سایر ستارگان است. به درستی که برتری عالم بر عابد همچون برتری خورشید بر سایر سیارات است

فصل سوم

اخلاق پژوهش

پرورش پژوهشگرومحقق:

—هدف اصلی یا از اهداف اصلی نظام های آموزشی هرجامعه ای رشد علمی در هر جامعه ای مرهون پرورش محقق است. پیشرفت و ترقی مادی ومعنوی جوامع انسانی مدیون پژوهشگر است. —

—۱- تصحیح انگیزه ونیت: حسن فعلی + حسن فاعلی = رسیدن به کمال وسعادت

—۲- توجه به نقش پیش فرضهای ارزشی پژوهنده کامیاب کسی است که:الف)در پرتو علمی ترین جهان بینی عصر خود به فلسفه ومنطقی واقع گرا مجهز شود. ب)روش های پژوهش را بیاموزد و با شخصیتی علم پرورد به کار پردازد. —

—۳-آشنایی با پیشینه پژوهش: نیوتن: اگر توانسته ام(افق را)اندکی دورتر از دیگران بنگرم بدان سبب است که بر شانه های غولان ایستاده ام.

—۴-گزینش مسئله: باید موضوع تحقیق مشکلی از مشکلات عملی یا علمی جامعه برطرف کند مورد علاقه پژوهشگر نیز باشد.

—۵-شهامت در پژوهش: امام علی (ع): چون از کاری ترسیدی خود را در آن بیفکن زیرا سختی حذر کردن و پاییدن بزرگتراست از آنچه ازآن ترس داری

فصل چهارم

اخلاق نقد

فصل پنجم

اخلاق معیشت

فصل ششم

اخلاق معاشرت

فصل هفتم

اخلاق جنسی

فصل هشتم

اخلاق سیاست

(اخلاق زمامداری )

فصل نهم

اخلاق گفتگو

ž

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code