بررسی راه و ترابری ( راه زمینی )

زمین شناسی

تاریخ ایجاد راه ترابری به سال های ۱۳۱۰ یعنی حدود ۷۰ سال پیش بر می گردد یعنی زمانی که برای اولین بار اداره طرق و شوارع در ایران تاسیس گردید و همانطور که گفته شد جهت احداث و نگهداری راهها می بایستی عمل نماید و پس از آن به وزارت راه و سپس به وزارت راه و ترابری با شاخه های مختلف که شامل بنادر و کشتیرانی راه آهن راه هواپیمایی حمل و نقل و شرکتهای وا

دسته بندی زمین شناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل ۳۱ کیلو بایت
تعداد صفحات ۵۲ صفحه

دانلود این فایل

توضیحات:

راه و ترابری

( راه زمینی )

تاریخچه :

تاریخ ایجاد راه ترابری به سال های ۱۳۱۰ یعنی حدود ۷۰ سال پیش بر می گردد یعنی زمانی که برای اولین بار اداره طرق و شوارع در ایران تاسیس گردید و همانطور که گفته شد جهت احداث و نگهداری راهها می بایستی عمل نماید و پس از آن به وزارت راه و سپس به وزارت راه و ترابری با شاخه های مختلف که شامل بنادر و کشتیرانی – راه آهن – راه – هواپیمایی – حمل و نقل و شرکتهای وابسته بوجود آمده که در حال حاضر هم به همین نام فعالیت و اسکان دارد که در آینده نزدیک نیز تغییراتی در آن بوجود آید . یکی از علل تغییر نام و تکامل تا کنون با توجه به اینکه در سال های اولیه تاسیس هنوز بجز راه شوسه دیگر امکانات در ایران نبود لذا بدین نام خوانده شده که با توجه به پیشرفت وفراهم آمدن امکانات راه آهن – هوایی و دریایی تغییرات نام گذاری انجام پذیرفته .

یکی از شاخه های اصلی وزارت راه و ترابری ، راه زمینی می باشد که در اینجا به شرح مختصری از وظایف ادارت راه و ترابری می پردازیم . راه و ترابری مسئولیت نگهداری – توسعه و تردد روان ناوگان سازمان حمل و نقل بیرون شهری را به عهده دارد .

نوع محصولات تولیدی خدماتی واحد صنعتی :

الف : نگهداری راهها

نگهداری راهها یکی از کارهای مهم ادارات راه و ترابری می باشد که هر چند از نظر دید عموم پوشیده است ولی وقتی عمقی به آن نگاه می کنیم متوجه اهمیت موضوع خواهیم شد و نگهداری شامل خط کشی جاده ها – نصب علائم راهنمایی – ساخت پارکینیگ ها – نصب علائم هشدار دهنده -ساخت شانه راه – احداث قنر در شانه جاده ها جهت هدایت آب های سطحی – تمیز نمودن پل ها از رسوبات ناشی از سیلاب ها – درز گیری ترک ها با قیر – لکه گیری آسفالت در جاهایی که آسفالت ترک برداشته با برداشتن آسفالت ترک خورده و پر کردن آن با آسفالت جدید روکش آسفالت – نصب روشنایی – نصب گارد ریل درکنارر جاده ها (پایه های فلزی که به هم متصل هستند) – نصب چراغ چشمک زدن در آبادیها – و غیره که اگر بخواهیم تمام عنوانهای نگهداری راه را بگوییم درحدود ۱۴۰ مورد می باشد .

ب – راهسازی

از دیگر کارهای ادارت راه و ترابری راهسازی می باشد که با احداث راههای جدید باعث تردد و روان در جاده ها می گردد .

راهسازی مراحل مختلفی دارد که اهم آنها عبارتند از :

۱- مطالعه مسیر

۲- طرح و نقشه

۳- برآورد هزینه

۴- پس از انجام مراحل قانونی و تصویب هئیت دولت و مجلس و تخصیص بودجه شروع کار صورت می گیرد .

یکی از مراحل مهم این قسمت همان مطالعه مسیر است که توسط شرکت های قدر و با صلاحیت می بایستی این کار صورت پذیرد . که در این مرحله تمام جوانب مد نظر قرار می گیرد از نظرهزینه – کوهستانی بودن – شیب جاده – طول مسیر و معمولاً مسیری انتخاب خواهد شد که تردد روانتر ، سریعتر و آسانتر صورت پذیرد .

ج – بررسی راههای موجود و ارتقاء آنها از دیگر وظایف ادارات راه وترابری می باشد

د- شناسایی نقاط حادثه خیز و حذف آنها از دیگر کارها می باشد .

ر- همانطور که می دانید از سال ۸۱ مسئولیت نگهداری – ساخت و توسعه دامهای روستایی نیز علاوه بر راههای اصلی به ادارات راه و ترابری شرح داده شد .

یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزار ادارات راه و ترابری ماشین آلات راهسازی وراهداری می باشند که جهت انجام امور به کار گرفته می شوند و به عنوان ستون ادارات راه و ترابری از آن نام برده می شود . بر همین اساس و بر اساس نمودار سازمانی ادارات کل اداره ای بنام اداره ماشین آلات استان در ادارات کل هر استان تاسیس گردیده که وظیفه آن تعمیر و نگهداری ماشین آلات و نظارت بر درست به کارگیری ماشین آلات و نحوه استفاده از آنها می باشد .

از آنجایی که ادارات راه علاوه بر نگهداری ،کار راهسازی راهها را نیز بر عهده دارند لذا اداره ماشین آلات نیز کاری بس مهم و دشوار می باشد زیرا می بایستی کلیه امور ادارت کل را که بر پایه و اساس ماشین آلات می چرخد اداره نماید .

اداره ماشین آلات از شعبات مختلفی تشکیل شده که شامل شعبه باطریسازی شعبات تعمیرات ماشین آلات سنگین – شعبات تعمیرات نیمه سنگین – شعبه آهنگری – شعبه صافکاری و نقاشی – شعبه تعمیرات سبک – شعبه سرویس و نگهداری – شعبه تعمیر و تست پمپ و سوزنها شعبه تعمیر و تست پمپ های هیدرولیک می باشد و همچنین واحد حمل و نقل و مجموعه انبار فنی – انبار مواد روغنی وسوخت میز از زیر مجموعه های اداره ماشین آلات می باشد .

از سال ۱۳۷۸ نیز در کنار شعبه سرویس و نگهداری طرح آنالیز روغن در ادارات راه و ترابری راه اندازی و به کار گرفته شده در این طرح نمونه هایی از روغن قسمت های موتور – گیربکس – دیفرانسیل و سایر قسمت ها پس از طی مدت زمان مشخصی نمونه برداری و به منظور بررسی به آزمایشگاه آنالیز روغن ارسال می گردد که طی مراحل مختلف آزمایش میزان فرسایش قسمتهای مختلف مشخص گردیده و بر اساس آن از فرسایش قسمت ها آگاهی یافته و قبل از اینکه هزینه تعمیرات بالا رود با بررسی و به موقع تعویض نمودن قطعه از ان جلوگیری به عمل می آید ضمناً یک نمونه از فرم ضمینه می باشد .

نظارت بر کارخانجات آسفالت و سنگ شکن های ادارات کل نیز از نظر تعمیر و نگهداری نیز از وظایف ادارات ماشین آلات می باشد .

– فرایند تولید کار ادارات راه و ترابری ترد روان – سریع و به موقع جابجایی کالا و خدمات می باشد .

– باز گشایی راهها در فصول برف و یخ بندان – عضو ستاد حوادث غیر مترقبه استان ها .

که در این امر نیز حرف اول را تا کنون در امر خدمات رسانی زده از دیگر وظایف ادارات راه و ترابری می باشد .

شرح مختصری از فرایند تولید یا خدماتی :

حمل و نقل به عنوان واحدی خدماتی

صنعت حمل و نقل در هر کشوری بیانگر وضعیت اقتصاد ومیزان توسعه و صنعتی آن کشور می باشد به طوری که حمل و نقل را باید یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی ،فرهنگی ، ،اجتماعی و … هر جامعه ای دانست . اهمیت این صنعت چنان است که اندیشمندان اقتصادی دنیا معتقدند اگر در آغاز قرن ۲۱ کشورهای توسعه نیافته به این صنعت توجه لازم را نداشته باشند رشد و توسعه این کشورها به حداقل خواهد رسید . بر این اساس و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران نقش این صنعت (حمل و نقل ) را در توسعه همه جانبه کشور به خوبی می توان تبین کرد ، شاید همین مسئله و همچنین ضعف های عمومی این صنعت در کشور باعث شد تا دست اندرکاران صنعت حمل و نقل کشور طرح جامع حمل و نقل را تدوین کنند . طرحی که پیشتازی این صنعت را در توسعه همه جانبه کشور به خوبی تبین می کند . موقعیت استراتژیکی ایران ، به این کشور این امکان را می دهد که بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش ترانزیت بپردازد .

وجود خلیج فارس که به آبهای آزاد دنیا راه دارد و دریای خزر خود باعث گردیده که حمل و نقل از طریق ایران به کشورهای شوروی سابق و اروپا بیش از پیش مد نظر قرار گیرد .

– تاکنون آنچه گفته شد شرح وظایف و ابزار آلات به کار رفته شده در ادارت راه و ترابری بود . ولی یکی از مهمترین و اساسی ترین منبع اصلی ادارت راه و ترابری نیروی انسانی می باشد امروزه افزایش کارآیی و بهره وری بدون تحویل ، توسعه منابع انسانی و پایبندی به اجرای برنامه ها در هیچ سازمانی میسر نمی شود .

لذا اهمیت آموزش و ارتقاء سطح دانش نیروی انسانی یکی از اهداف پیش برد ادارات راه و ترابری می باشد که در این راستا در برنامه سوم تعداد ۱۵۰۰ مفر نیروی لیسانی و بالاتر به استخدام وزارت راه و ترابری در آمده اند .

شرح مختصری از فرایند تولید یا خدماتی :

حمل و نقل به عنوان واحدی خدماتی

صنعت حمل و نقل در هر کشوری بیانگر وضعیت اقتصاد ومیزان توسعه و صنعتی آن کشور می باشد به طوری که حمل و نقل را باید یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی ،فرهنگی ، ،اجتماعی و … هر جامعه ای دانست . اهمیت این صنعت چنان است که اندیشمندان اقتصادی دنیا معتقدند اگر در آغاز قرن ۲۱ کشورهای توسعه نیافته به این صنعت توجه لازم را نداشته باشند رشد و توسعه این کشورها به حداقل خواهد رسید . بر این اساس و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران نقش این صنعت (حمل و نقل ) را در توسعه همه جانبه کشور به خوبی می توان تبین کرد ، شاید همین مسئله و همچنین ضعف های عمومی این صنعت در کشور باعث شد تا دست اندرکاران صنعت حمل و نقل کشور طرح جامع حمل و نقل را تدوین کنند . طرحی که پیشتازی این صنعت را در توسعه همه جانبه کشور به خوبی تبین می کند . موقعیت استراتژیکی ایران ، به این کشور این امکان را می دهد که بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش ترانزیت بپردازد .

وجود خلیج فارس که به آبهای آزاد دنیا راه دارد و دریای خزر خود باعث گردیده که حمل و نقل از طریق ایران به کشورهای شوروی سابق و اروپا بیش از پیش مد نظر قرار گیرد .

موقعیت کارآموز در واحد صنعتی :

اداره کل راه و ترابری که نمودار سازمانی آن در صفحات قبل مشاهده می شود به چند شاخه تقسیم می شود که در کل یکی از شاخه های آن مربوط به اداره ماشین آلات می باشد که در این اداره دانشجویان رشته های مکانیک می توانند دوره کارآموزی خود را طی کنند و یکسری کارها و آموخته های جدیدی را یاد بگیرند . تا به تجربه دانشجویان اضافه گردد . این اداره شامل بخش های مختلف می باشد که عبارتند از :

۱- شعبه ماشین آلات سبک

۲- ماشین آلات نیمه سنگین

۳- ماشین آلات سنیگن

۴- شعبه پنچر گیری و تعویض لاستیک

۵- شعبه جوشکاری

۶- شعبه سیستم برق

۷- انبار قطعات برای تعمیرماشین آلات و از همه مهتر بخش ریاست و اتاق مهندسین می باشد . که هر کدام از این بخش ها وظایف و کارهای خاصی را باید انجام دهند دانشجویان برای دوره کارآموزی با مشورت مدیریت اداره کل به یکی از شعبه های بالا مشغول به کار می شوند و به انواع مختلف دستگاهها و قطعات ماشین آلات آشنا می شوند تا به سطح آگاهی و دانش آنها افزوده شود .

بیشترین این شعبه ها به پیمانکار شخص داده شده که این پیمانکاران در هر یک از شعب به کارآموزان خود نحوه تعمیر و کار را درکارگاه به طور خوب ودقیق نشان می دهند و این دانشجو است که باید سعی زیادی کند تا چیزهای جدید را یاد بگیرند . کارآموزان در کنار استاد خود مشغول به کار می شوند و اگر به مشکلی مواجه شوند از استاد کار مربوطه پرسیده و مشکل را می تواند رفع کند و باید هر چیزی را که نمی داند بپرسد تا بتواند در کار خود موفق باشد .

بررسی و شرح وظایف رشته کارآموز در واحد صنعتی

اداره ماشین آلات از بخش های مختلفی که قبلاً ذکر شد تشکیل شده است یکی از مهم ترین این بخش ها بخش ریاست می باشد که در این قسمت وظایف سنگین و مهمی باید انجام شود رئیس این بخش آقای مهندس علی اصغر چگینی می باشند که تمام بخش های مربوطه را کنترل و نظارت می کنند و تمام مشکلات مربوط به اداره را با مشورت مهندسین حل می نمایند تا هر روز موفق تر باشند . در کنار اتاق ریاست اتاق مهندسین طرح CM و مهندسین مراقبت وضعیت و نگهداری ماشین آلات می باشند که این مهندسین هم به نوبه خود کارهای دشواری را انجام می دهند . از جمله آن کارها مراقبت وضعیت ماشین آلات از طریق آنالیز اتمی روغن می باشند که این یک کارمشکل و نیاز به مهندسین با تجربه و با سابقه دارد که عدم دقت د رتجزیه و تحلیل آزمایش روغن در کار ماشین آلات مشکلاتی را بوجود می آورد و پیشرفت هم نخواهیم داشت وظیفه یک مهندس طرح CM که در آن اداره آقای مهندس کیومرث پسندیده مسئولیت آن را به عهده دارند استخراج اطلاعات از آزمایش روغن و همین طور تجزیه و تحلیل اعداد آزمایش است که برای این تجزیه و تحلیل مهندسی این طرح باید با تجربه و شناخت کامل از دستگاههای مختلف و سابقه تعمیرات را داشته باشد و با انواع ماشین آلات آشنایی کامل داشته باشد . هر قسمت از دستگاه را به خوبی بلد باشد وظایف دیگری که مهندس این طرح باید انجام دهد عبارتند از :

۱- سابقه و روند سرویس

۲- سوابق قبلی سیستم را داشته باشد .

۳- آخرین آنالیز روغن را داشته باشد و کیفیت نمونه گیری را کنترل کند .

آقای مهندس پسندیده کارها را به خوبی می داند از آن جمله می توان به دقت زیاد در نمونه گیری روغن از دستگاههای مختلف را اشاره کرد که هر قسمت باید با دقت زیادی نمونه گیری کرد قبلاً در نمونه گیری از موتور توصیه های مهمی را به من می گفتند که چطور باید یک آزمایش روغن بدست آمده از آزمایشگاه مورد قبول واقع شود من در کنار آقای مهندس پسندیده کارهای زیادی را یاد گرفتم و با دقت زیادی به حرفهایش گوش می دادم و تمام مسائل مربوط به نمونه گیری را در ابتدا به من توصضیح می دادن و سپس عمل نمونه گیری را با استفاده از یک پمپ مخصوص انجام می دادند که این پمپ شامل یک ظرف کوچک و یک مجرا در بالای پمپ برای بستن شیلنگ نمونه گیر و یک دکه بود که باید ظرف کوچک نمونه گیری را در زیر پمپ وصل می کردیم سپس از طریق مجرای بالای پمپ شیلنگ را وصل نموده و یک سر دیگر آن را به داخل مجرای گیچ روغن و به داخل کارتل هدایت می کردیم بعد دکمه را فشار داده و روغن وارد پمپ و سپس وارد ظرف نمونه گیر می شد در این ظرف باید حدود ۳/۱ آن خالی باشد تا در موقع آزمایش بتوان آن را تکان داد تا تمام ذرات فرسایشی در روغن پخش شوند . بهترین موقع این آزمایش بعد از توقف دستگاه یا خاموش کردن دستگاه می باشد چون در این موقع روغن حرارت دیده و تمام ذرات در کل روغن پخش می شود از دیگر کاری که می خواستیم انجام دهیم نمونه گیری مرحله بعدی بود که در این مرحله باید ۲ الی ۳ مرتبه روغن را وارد پمپ و سپس وارد ظرف کرد و دور ریخت و برای بار آخر با استفاده از پمپ روغن نمونه جدید را می گیریم زیرا در مراحل قبلی ممکن است روغن در سطوح داخلی پمپ قرار داشته باشد و برای بار آخر روغن جدید به آزمایشگاه برده می شود متاسفانه در کشورهایی در حال توسعه مثل ایران به علت عدم محیط سالم و تمیز ماشین آلات بیشترین آلودگی روغن از طریق آلودگی با خاک و گردو غبار می باشند که منجر به آسیب رساندن به قسمت های مختلف دستگاه از جمله موتور می باشد و خسارات زیادی را به بار می آورد . کار دیگری که مهندس طرح CM انجام می دهد این است که باید تمام جواب های آزمایش های ارسالی را بایگانی کند تا در آینده با مشکلی مواجه نشود و بتواند با استفاده از آزمایشات قبلی وضعیت دستگاه را در هر حال شناسایی کند . در این اداره ما با انواع مختلف ماشین آلات آشنا شدیم که هر کدام وظایف خاصی را انجام می دهند .

که عبارتند از گریدر – لودر – بلدزور با انواع مختلف – بنز ۹۱۱ و بنز مایلر ، غلطک و … می باشند تعمیر تمامی این دستگاهها به علت باز و بستن موتور و یا سایر قسمت ها دیگر که منجر به هزینه های زیاد می شود با استفاده از روش آنالیز اتمی روغن انجام می گیرد که در این روش به علت صرفه جوئی در وقت ،‌مختل نکردن در کار سایر دستگاهها ، صرفه جویی در قطعات مصرفی و مدت زمان کم و از لحاظ ایمنی و امنیتی و اقتصادی مقرون به صرفه می باشد . بخش دیگر این اداره مربوط به انبار قطعات می شود که شامل انواع مختلف قطعات یدکی برای ماشین آلات مختلف به هنگام تعمیر می باشد به این صورت که اگر قسمتی از یک دستگاه خراب شد . استاد کار قطعات خراب و فرسایشی را به سرپرست انبار تحویل داده و تمام قطعات مورد استفاده را در یک فاکتور ذکر می نماید سپس با تائید مهندسین می رسد و بعد به انبار مراجعه کرده و قطعات را دریافت می کند . اما مسائلی که در بعضی از این اداره ها دیده می شود به علت کمی امکانات ودستگاههای پیشرفته بعضی از قطعات را مانند میل لنگ ، سر سیلندر و … را به خارج از اداره منتقل کرده و تعمیر یا تراش داده می شوند که هزینه های زیادی را در بر می گیرد .

هـ – تفکیک هایی که توسط واحد صنعتی به کار گرفته می شود .

اداره کل راه و ترابری فعالیتهای زیادی انجام می دهد که نمونه ای از این فعالیتها ساختن جاده ها و پل ها ، غیره می باشد که به طور مختصر شرح داده می شود .

بشر زمانی که خود را شناخته و با توجه به نیازهای خود مسافتهایی را طی نموده و از سرزمین ها ی مختلف گذشته و به جستجوی محلهایی مناسب برای زندگی خود پرداخته در همین راستا است که نیاز او به چیزی به نام راه مشروط گردیده است .

در زمانهای قدیم که حمل ونقل به وسیله چهار پایان صورت می گرفت راههای بدین گستردگی نبود ولی به هر حال راههایی برای عبور و مرور ساخته شده و در بین این راهها مکانهایی برای استراحت احداث گردیده بود که به نام چارپا خانه و شاه عباسی معروف بودند .

راهها به تدریج توسعه پیدا کرده و جاده معروف ابریشم که بیشتر مال رو بوده که بین ملل مختلف بوده احداث گردیده و با پیدایش وسیله ای به نام ماشین احداث راهها با مشخصات هندسی مناسب جهت عبور و مرور بیش از پیش مد نظر قرار گرفته که امروز شاهد احداث آزاد راهها و اتوبانها هستیم و همچنین احداث راه آهن و خطوط هوایی که همه این ها بنا به مقتضیات زمان و پیش رفت بشر و برای سریع تر جابجا شدن و رفع احتیاجات بشری توسعه یافته اند لذا برای ساختن باید دقت کرد ، و خط گذاشت ، و با کیفیت کار کرد تا به توسعه ای همه جانبه رسید .

تاریخچه روسازی راهها :

راهسازان از زمانهای قدیم بر لزوم اهمیت روسازی راهها واقف بودند و بر حسب مورد از انواع روسازی ها استفاده می کردند رو سازی ها معمولاً از چندین لایه تشکیل می شوند تعداد ضخامت و جنس این لایه ها تابعی از مقاومت خاک بستر روسازی ، خصوصیات آمد و شد وسایل نقلیه ، شرایط جوی منطقه ، مصالح موجود در محل و شرایط اقتصادی روسازی راهها با آمد و شد زیاد معمولاً از سه لایه متمایز رویه اساس و زیر اساس که بر روی لایه متراکم شده خاک بستر رو سازی قرار می گیرند تشکیل می گردند .

شانه راه لایه رویه محور راه

لایه اساس

لایه زیر اساس

بستر روسازی

لایه متراکم شده خاک بستر :

لایه ای است از خاک زمین طبیعی که از مواد عالی و مواد مضر پاک شده و کوبیده شده باشد . در خاک ریز ها این لایه آخرین لایه خاکی است که ریخته شده و کوبیده می شود .

لایه زیراساس :

لایه ای است که از مصالح نسبتاً مرغوب که بین لایه اساس و بستر روسازی قرار می گیرند . لایه زیر اساس در راههایی که آمد و شد زیاد باشد و با مقاومت خاک بستر روسازی کم باشد به کار می رود . لایه زیر اساس معمولاً از مصالح سنگ شکسته و یا شن یا ماسه ساخته می شوند .

لایه اسا س :

لایه ای است از مصالح مرغوب که بین لایه های رویه و زیر اساس یا بین لایه رویه خاک و بستر روسازی قرار می گیرند لایه اساس از مصالح مرغوب نظیر سنگ شکسته ، شن و ماسه شکسته مصالح تثبیت شده با قیر ، اهک و سیمان ساخته می شود .

لایه اساس در راههای که آمد شد و وسایل نقلیه در آن زیاد بوده و یا مقاومت خاک بستر رو سازی کم است از بتن آسفالت کم قیر اساس قیری ساخته می شود .

لایه رویه :

لایه ای است از جنس خیلی مرغوب و با مقاومت نسبتاً زیاد که بالاترین لایه روسازی است و مستقیماً در تماس با چرخهای وسایل نقلیه قرار دارد . رویه های آسفالتی با ضخامت بیش از حدود ۵ سانتیمتر معمولاً در دو لایه ساخته می شود . لایه زیرین که به لایه آستر (( بیندر )) مرسوم است در صد قیر کمتری از لایه روی که لایه رویه ((توپکا)) نامیده می شود دارد . بین لایه های آستر و رویه های بتن آسفالتی از یک لایه اندود قیری که به اندود سطحی موسوم است استفاده می شود . هدف از بکار بردن اندود سطحی ایجاد چسبندگی و پیوستگی بین دو لایه آسفالتی است . بین لایه های رویه آسفالتی و اساس غیر آسفالتی یعنی شن و ماسه ای یا سنگ شکستگی از یک لایه اندود قیری که به اندود نفوذی مرسوم است استفاده می شوند .

هدف از بکار بردن اندود نفوذی ایجاد چسبندگی و پیوستگی بین یک لایه آسفالتی با یک لایه قیر آسفالتی است . مزیت استفاده از اندود نفوذی قیر قابل نفوذ کردن اساس غیر آسفالتی در برابر آب است .

گود برداری مناسب با توجه به نوع خاک در زیر سازی در استحکام روسازی موثرمی باشد .

– دانه بندی مصالح در تولید آسفالت از نظر شکستگی مصالح و میزان SI در استحکام آسفالت موثر می باشد .

– نوع قیر استفاده شده در تولید آسفالت و همچنین میزان قیر استفاده شده در قیر پاش قبل از آسفالت در استحکام آسفالت موثر می باشد .

– نوع مصالح بکار رفته در لایه های زیر سازی در استحکام روسازی تاثیر به سزایی دارد .

با توجه به محدود بودن امکانات تولید مواد نفتی و بالا بودن تولید قیر و مصالح و همچنین تولید آسفالت باعث گردیده که اهمیت علل خرابی زود هنگام آسفالت جاده ها مد نظر قرار داده و در چهار چوب راهسازی و علل خرابی روسازی (آسفالت) به بررسی پرداخته و ارائه طریق گردد .

به دنبال بالا رفت قیمت قیر به میزان ده برابر قیمت سال ۱۳۸۰ در سال ۱۳۸۱ وازت راه و ترابری را به این فکر انداخته که به راهکارهایی متوسل شده تا در نتیجه کیفیت آسفالت را بالا برده لذا در راستای این اهداف استفاده از نیروهای مجرب در نظارت بر تولید مصالح برای آسفالت متوسل گردیده و عزم خود را جزم نموده که از مصالح رودخانه ای کمتر استفاده نموده و بیشتر به معادل سنگ پس از آزمایش های مربوطه روی آورند .

دلایل حیاتی برای آنالیز روغن

کنترل مطمئن فرآیند پیش اقدام

الف – سلامتی و تمیزی روانکار را قبل از انبار نمودن کنترل نمائید .

این یک پیش فرض متداول و در عین حال خطرناک است که روغن نو تمیز می باشد . آزمایشهای آنالیز روغن و ذرات .مراقبت رطوبت و اندازه گیری گرانروی (ویسکوزیته) شما را قادر می سازد تا شرایط مناسب سیال خود را به هنگام دریافت کنترل نمائید.

ب – سلامتی و تمیزی روانکار را در انبار کنترل نمائید .

روانکار برای جذب آلودگی بسیار مستعد هستند . آزمایشهای شمارنده ذرات . رطوبت و ویسکوزیته می تواند شما را از شرایط مناسب نگهداری روانکار در انبار مطمئن سازد .هم چنین شرایط روانکار هنگامی که در آستانه ریختن به داخل سیستم است بسیارحیاتی می باشد . آنالیز روانکار این اطمینان را در شما بوجود می آورد که روغن ریخته شده داخل سیستم در شرایط مناسب است .

ج – تشخیص سریع فیلترهای معیوب

هیچ ابزاری جهت تشخیص فیلترهای معیوب با آنالیز روغن قابل مقایسه نمی باشد . نشان دهنده اختلاف فشار (Pressure Differential Guage) شاخص کندی برای تشخیص زمان انقضاء مصرف فیلتر می باشد و نیز هنگامی که فیلتر آسیب می بیند اطلاعاتی را ارائه نمی دهد .

د – تأئید محفوظ بودن آببندی ها (Seals) و هواکش ها از آلودگی ها

هزینه رفع آلودگی از روغن ۱۰ برابر هزینه جلوگیری و پیشگیری از آلوده شدن روغن به آلاینده ها می باشد . مراقبت رطوبت و ذرات ، هنگامی که آببندی ها و هواکش ها وظیفه خود را انجام نمی دهند . به عنوان عامل هشدار دهنده به شمار می رود و شما می توانید برای اصلاح و رفع عیوب آنها برنامه ریزی نمائید.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code