بررسی میزان اثربخشی آن در پروژه های شش سیگما

علوم انسانی

شش سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است استراتژی تحولی شش سیگما ، سیستمی است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتا حل مشکلات شده و به شرکت امکان جهش و تحول را می‌دهد

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل ۶۳۱ کیلو بایت
تعداد صفحات ۹۰ صفحه

دانلود این فایل

توضیحات:

فصل اول

۱-۱ معرفی پروژه ۳

۲-۱ معرفی شرکت ایران خودرو ۴

فصل دوم

۱-۲ تاریخچه شش سیگما ۸

۲-۲ تاریخچه شش سیگما در ایران خودرو ۹

۳-۲ معرفی شش سیگما ۱۱

۴-۲ فازهای مختلف شش سیگما ۱۲

۵-۲ چارت پیاده سازی شش سیگما ۱۹

فصل سوم

۱-۳ نحوه و روند پیاده سازی شش سیگما ۴۱

در خصوص پروژه ارتقاء سطح کیفی

خودروی پارس در آدیت تفصیلی

۲-۳ ضمیمه :

جداول و نمودارهای تهیه شده ۴۷

* فصل اول

۱-۱ معرفی پروژه

پروژه حاضر که عنوان آن ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی می باشد به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی تعریف گردید که مسئولیت اجرای آن به اداره کیفیت مونتاژ۲ سپرده شد.

هدف اصلی این پروژه کاهش نمره منفی خودروی پارس به میزان ۵۰% میزان کنونی می باشد .

شش سیگما چیست؟

شش سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است

استراتژی تحولی شش سیگما ، سیستمی است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتا حل مشکلات شده و به شرکت امکان جهش و تحول را می‌دهد.

قابلیتهای بهبود:

احراز کیفیت برتر و افزایش قابلیت اعتماد در محصولات تولید شده و مونتاژ شده نیازمند چارچوبی است که به قابلیتهای سازمان در زمینه‌های مدیریت، کاربرد اطلاعات و تکنولوژی یکپارچگی ببخشد. برای استفاده از اطلاعات، وجود یک سری ابزارهای آماری که بتوان به وسیله آنها عملکرد فرآیندها و تولیدات را بهینه نمود، بسیار ضروری است. در دنیای رقابتی امروز، کیفیت خوب یک ویژگی تجملاتی نیست بلکه از دیدگاه هر دوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک نیاز بنیادی است.

صرف نظر از تعریفهای متعدد کیفیت، یک سری ویژگیهای مشترک جهانی برای آن درنظر گرفته شده است که عبارتند از : عملکرد دقیق، حداقل تغییر و کمترین هزینه.

دانشمندان و مهندسینی که به طور عمومی و کلی با مسائل برخورد می کنند علاقمند به مورد اول، آمارگران، متمایل به مورد دوم و مدیران تجاری دوستار مورد سوم می باشند. بدیهی است فرآیند و یا محصولی موفق است که برخوردار از همه موارد فوق باشد.

ششسیگما فلسفه بهبود مستمر است و به سمت “عالی شدن در همه کارها” پیش می رود. شش سیگما سیستمی است که تعیین می کند کجا قرار گرفتیم، دوست داریم کجا باشیم، چگونه به آن مقصد می رسیم و چگونه در طول راه پیشرفت می کنیم.

شش سیگما یک ابزار است که برای میزان سازی دقیق ماشین فرآیند به کار می رود و اینکار را از طریق مشتری‌مداری، بهبود مستمر و درگیر کردن و مشارکت همه اعضا در داخل و خارج سازمان انجام می دهد.

در مبحث شش سیگما ، ۳ حوزه اصلی وجود دارد: حوزه اول “فلسفه” است که طریقه حرکت، چشم انداز و جهت حرکت سازمان را تعیین می کند. حوزه دوم “مقیاس” است که به سازمان این امکان را می دهد تا به طور دقیق نحوه عملکرد فرآیندها را مشخص کند. حوزه سوم نیز “روش شناسی” است. روش شناسی یک فرآیند سیستماتیک است که موجب شناسایی، تبیین، اندازه‌گیری، تحلیل، توسعه و استاندارد شدن یک فرآیند می شود.

هر چه تعداد شش سیگما ها بیشتر باشد میزان خطا کمتر است. هر چه تغییرات کوچکتر باشند هزینه کمتر است. بهترین سازمانها حدود ۳ یا ۴ سیگما بکار می گیرند که این تعداد، احتمال بروز خطا در یک میلیون واحد را به ۶۲۰۰ عدد می رساند. به طور عملی تعداد خطاها می تواند تا ۴/۳ واحد در هر یک میلیون واحد کاهش پیدا کند و این به معنی میلیون ها دلار صرفه‌جویی است.

شش سیگما یک رویکرد تحولی مدیریتی است که باعث ارتقا و بهبود کیفیت می شود. شش سیگما یک استاندارد جهانی است که علاوه بر تامین نیاز مشتریان باعث توسعه و پیشرفت کارکنان در لایه‌های جدید می شود و این به منزله یک مسئولیت برای نیروهای انسانی است نه فقط یک فرصت.

نیروهای انسانی نیازمند افزایش ارزش عملکردهای خود می باشند که این کار را با ایفای یک نقش کلیدی و پیاده‌سازی شش سیگما در سازمان خود انجام می دهند.

شش سیگما واقعاً چیست؟

به طور ساده می توان گفت، شش سیگما متدی است که بر اساس داده (data) هدایت می شود و هدف آن دستیابی به کیفیت برتر است. چیزی که شش سیگما را از سایر اصول کیفیت متمایز می کند این است که پیش گبری قبل از وقوع اشتباهات. به طور ویژه می توان گفت شش سیگما یک تلاش نظم یافته است که فرآیندهای تکرار شوند سازمان را در بخشهای طراحی محصولات، عملکرد تامین کنندگان، سرویسهای خدماتی و … از نزدیک مورد سنجش قرار می دهد.

شش سیگما یک متد آماری است که نیازهای مشتری را به صورت وظایف جداگانه تعریف کرده و ضمنا یک سری ویژگی های بهینه در صورتیکه بین آنها عملکردهای فیمابین وجود داشته باشد، برایشان در نظر می گیرد. همانطور که از شواهد پیداست، گامهایی که برای نیل به این هدف برداشته می شود تاثیر بسیار عمیق به روی کیفیت محصولات، عملکرد سرویسهای مشتریان و پیشرفتهای حرفه‌أی پرسنل خواهد گذاشت.

شش سیگما به دلیل تاکید عمیق بر روی تحلیلهای آماری، مقیاسهای ارزیابی طراحی، تولید محصول و فعالیتهای متمرکز در حیطه مشتری گرایی، قادر است احتمال بروز خطا در محصولات و سرویسها را به میزان بی سابقه‌أی کاهش دهد. شش سیگما حاصل پیوند سیستمهای اجتماعی و فنی است.

عوامل انسانی با بهره‌گیری از مزایای پیشرفتهای تکنولوژیکی، سرانجام نظامی بر اساس این واقعیت ایجاد خواهد کردکه برای حفظ بقا در دنیای رقابت آمیز امروز، وجود کیفیت بسیار بالا با صرف هزینه بسیار اندک، فوق العاده ضروری است. شش سیگما در واقع نقشه جاده بقا و موفقیت است.

برای اجرای شش سیگما در سازمان ابتدا باید تیمهایی تشکیل شود. نقشی که هر یک از اعضای تیم ایفا خواهند نمود تعیین کننده نوع و سطح آموزشی است که دریافت می کنند.به عنوان مثال اعضای کلیدی این تیمها توسط متخصصین خارج از سازمان به عنوان رهبر گروه آموزش می بینند.

علاوه بر این تیمها، گروههای حمایت کننده نیز تشکیل می شود که تعداد زیادی از اعضای آن تمام وقت خود را صرف اجرای هر یک از این پروژه‌ها می کنند.

زماینکه تصمیم می گیرید یک فرآیند را اصلاح کنید باید بهترین روش را برای اجرای آن اتخاذ کنید. به همین منظور باید بهترین نوع تیم انتخاب شود. اما این تیم الزاماً باید (Action process team) APT باشد؟

قهرمانان – مرشدان – کمربند مشکی ها و کمربند سبزها تیمهای مذکور را به صورت مرتبط با یکدیگر در سرتاسر سازمان هدایت می کنند. نقش مرشدان هدایت استراتژی کسب و کار – حمایت و راهنمایی است. وظیفه کمربند مشکی ها پیاده‌سازی، هدایت و نتیجه‌گیری از پروژه تیمهای شش سیگما است. نقش کمربند سبزها هم این است که با بکارگیری مهارتهای فنی خود در شش سیگما در مورد موضوعات روز درون سازمانی با تیم همکاری می کنند و این فرصتی برای بهبود است.

جلسات تعاملی، در طول چندین هفته برگزار می شود. (این جلسات فقط مختص متخصصین فنی و یا مدیریتی است نه همه کمربند سبزها) . کمربند سبزها کسانی هستند که جلسه را با موفقیت گذرانده و برای بکارگیری ابزارهای بهبود و توسعه آموزش دیده‌اند. پس از سپری شدن نخستین هفته، پروژه‌ها انتخاب شده و آموزش دیدگان موظف به بکارگیری و اجرای مباحثی می شوند که در طول دوره آموخته‌اند. پس از پایان هر برنامه نیز نتایجی را که از این جلسات گرفته‌اند، ارائه می دهند. کسانیکه این جلسات را با موفقیت پشت سر گذاشته و پروژه‌ها را اجرا می کنند، گواهینامه “کمربند مشکی” دریافت می کنند. این افراد مسئول اجرای شش سیگما در واحد کسب و کار خود شده و تیمهای مذکور را هدایت و رهبری می کنند، علاوه بر این مدیران را نیز در جهت اولویت دادن به امور، برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها، ارشاد و هدایت می کنند. از دیگر وظایف این گروه بکارگیری، آموزش و توزیع ابزارها و متدهای لازم برای کمربند سبزها و اعضای تیمها می باشد.

تنها تعدادی از این افراد به سومین سطح که بالاترین لایه نیز می باشد راه پیدا کرده و اصطلاحاً “استاد کمربند مشکی ” می شوند. البته قبل از دریافت گواهینامه مذکور موظف به هدایت چندین تیم و پروژه می گردند. “استاد کمربند مشکی ” ها در واقع کارشناس اجرای شش سیگما و تئوری آن می باشند باید فرآیندها را آموزش دهند. این افراد متخصصین کیفیت در روش شناسی و بکارگیری ابزار بهبود در همه سطوح سازمان می باشند. ضمناً فرآیند یکپارچه‌سازی شش سیگما با استراتژی کسب و کار سازمان و برنامه‌های عملیاتی آن را نیز رهبری می کنند.

تسهیلات و امکاناتی که شش سیگما در بخشهای بهبود کیفیت، کاهش هزینه، جلب رضایت مشتری و حفظ وفاداری و پیشرفت کارکنان ایجاد می کند بسیار وسیع است. از طرفی برای تبدیل قابلیتهای بالقوه شش سیگما به صورت بالفعل باید زمان کافی، استعداد، سرمایه‌گذاری های درست و … به اینکار اختصاص داده شود. اجرای شش سیگما نیازمند تمرکز بسیار و کار تیمی قوی است.

۲-۱ معرفی شرکت ایران خودرو

دهه گذشته را می توان دوران تثبیت خودرسازی نامید.از سال ۷۱به بعد با تصویب قانون خودرو و تاسیس شرکتهای مادر قطعه سازی یعنی ساپکو و سازه گستر فصلی جدید در صنعت خودروکشور گشوده شد. بدین معنی که دولت و مجلس تکلیف واردات خودرو را روشن ساخت.

بر اساس قانون مصوب مجلس واردات خودرو به کشور منوط به ساخت داخل کردن حدود نیمی از آن خودرو بود. این قانون موجب سامان دهی واردات و تقویت خودرو سازی داخلی گردید. اما خودروسازی داخلی نیز عملا از سال ۷۳ با تشکیل شرکت ساپکو و سازه گستر آغاز شد تا آن زمان بیشتر قطعات به صورت C.K.D وارد و مونتاژ می شود.

مونتاژ خودرو در ایران از سال ۱۳۳۶ شروع شد. با تاسیس شرکت ایران ناسیونال(ایران خودرو)در سال ۱۳۴۲ این سیاست به شکل جدیدی تر وکامل تری تداوم یافت.تا سال ۱۳۵۷ دولت محدودیتی بر تنوع مدالها ی خودروسازی قائل نبود به همین دلیل بخش خصوصی در تعقیب منافع خود مونتاژ انواع خودروهای پیکان،ژیان،رنو،آریا،شاهین،شورولت و…رادرکشوربرعهده گرفت.

دوران خودروساز شدن از دی ماه۱۳۷۱وباتصویب قانون خودرو درکشور آغاز شدو اولین مرکز تحقیقات نوآوری صنایع خودروایران در سال۱۳۷۲ تاسیس شد و دو شرکت طراحی و مهندسی ساپکو وابسته به ایران خودرو و سازه گستر وابسته به سایپا نیز متعاقب این قانون شکل گرفت.این دو شرکت از طریق ارائه خدمات مشاوره وکمکهای فنی و تجهیزات و عقد قراردادهای ساخت قطعات با شرکتهای داخلی نیازهای صنعت خودرو را تدارک می بیند.با ایجاد این شرکتهای طراحی و مهندسی گام بزرگی درجهت خودرساز شدن برداشته شد.

شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی وصنعتی برای تاسیس کارخانجات اتوبوس سازی وساخت قطعات ولوازم مختلف اتومبیل وتولید محصولاتی از این قبیل در بیست وهفتم مرداد ماه سال ۱۳۴۱با سرمایه یکصد میلیون ریال وتعداد هزار سهم هزار ریالی به ثبت رسیدواز مهر ماه سال۱۳۴۲عملا فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد.

بدنبال آن بر اساس قراردادی با کارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه کرایسلر موفق به دریافت مجوز مونتاژ نوعی اتومبیل هیلمن هانترو ساخت آن در ایران به نام پیکان شد.پس از آن در سال ۱۳۴۶خودری پیکان در مدلهای دولوکس،کارلوکس،وانت وتاکسی ،در سالهای ۱۳۴۷و۱۳۴۸،پیکان کار،درسال۱۳۴۹پیکان اتوماتیک،در سال۱۳۶۴خودروی پیکان با نیرو محرکه پژو و د رسال ۱۳۶۸پژو ۴۰۵در دو مدلGLوGLXبه تولیدات شرکت اضافه گردید.

– خط تولید خودرهای پیکان ۱۸۰۰وپژو۴۰۵در آذر ماه سال ۱۱۳۶۹ توسط رئیس جمهور کشور افتتاح گردید.

– در ادامه مطالعات و اقدامات لازم برای توسعه محصولات ساخت داخل شرکت ایران خودرودر سال ۱۳۷۷خودروهای RDوپارس ودر سال ۱۳۸۰خودروهای پژو۲۰۶ وسمند را نیز به بازار عرضه نمود

* معاونت اجرایی خودرو سواری :

معاونت اجرایی خودرو سواری شامل مدیریتهای زیر می باشد:

۱٫مدیریت برش وپرس

۲٫مدیریت بدنه

۳٫مدیریت رنگ

۴٫مدیریت مونتاژ

۵٫مدیریت برنامه ریزی منابع و هماهنگی تولید

در حال حاضر عملیات ساخت خودروهای سواری شرکت ایران خودرو در مجموعه ای به نام معاونت اجرایی خودرو سواری انجام می گیرد.این مجموعه بامساحت فعلی حدود۳۵۰۰۰۰ مترمربع و حدود ۹۰۰۰ نفرنیروی انسانی،به تولید انواع خودروهای سواری شامل:پژو۴۰۵ ،پژو پارس،پژو استیشن،پژو۲۰۶،پژو ۲۰۶SD ، RD ،سمند وپیکان وانت می پردازد.

اهداف و برنامه های سال ۸۵ :

شرکت ایران خودرو تصمیم گرفته است برنامه ها و فعالیت های خود را در سال ۸۵ بر بخش های زیر متمرکز و پی گیری کند :

۱- تولید در بخش خودرو سواری :

گروه صنعتی ایران خودرو توانست در سال ۸۴ با تولید ۵۲۰ هزار دستگاه خودرو رکورد تازه ای را در تولید خودرو به جای بگذارد و امیدوار است در سال ۸۵ از این سقف نیز فراتر رفته و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو را در سال جاری تولید کند که از این تعداد خودرو ، ۳۲ هزار دستگاه برای صادرات هدف گذاری شده است و شرکت ایران خودرو خراسان نیز با تولید ۳۳ هزار دستگاه بخش دیگری از اهداف تولیدی را در مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو بعهده گرفته است .

۲- محصولات جدید :

در سال ۸۵ تولید ۲۰۶ SD به عنوان جدیدترین و کیفی ترین خودروی کشور در ۱۹ مدل برای توسعه صادرات آغاز شده است . سایر محصولات جدید عبارتند از :

بنز سواری مدل های E280 ، E200K وE350 – سمند ۸۵ – RD روآ – L90

۳- توسعه صادرات :در حال حاضر توسعه صادرات برای ایران خودرو بیش از اینکه به عنوان یک گزینه مطرح باشد ، ضرورتی گریز ناپذیر است. ایران خودرو در راستای دستیابی به اهداف صادراتی خود در صدد است برنامه های زیر را به اجرا در آورد :

– مدیریت تخصصی برای پنج منطقه صادراتی خاور میانه ، اروپا و آمریکا ، کشورهای CIS ، آسیا و اقیانوسیه وآفریقا

– راه اندازی سایت های تولیدی و احداث سایت های جدید در کشورهای خارجی

– توسعه صادرات به میزان ۲۵ هزار دستگاه

۴- تولید خودروهای کم مصرف

۵- تولید خودروهای دوگانه سوز و پایه گاز سوز

* فصل دوم

۱-۲ تاریخچه شش سیگما

تولد شش سیگما در سال ۱۹۷۹ در موتورولا صورت گرفت. در این زمان بود که ارتباط و وابستگی بین کیفیت بالاتر و هزینه های توسعه پایین تر در تولید محصولات ، شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت. در زمانیکه اکثر شرکتهای امریکایی بر این باور بودند که کیفیت هزینه ایجاد می کند، موتورولا این واقعیت را به درستی درک کرد که بهبود کیفیت ، هزینه ها را کاهش خواهد داد و تثبیت این پارادایم ذهنی ، اساس بکارگیری متودولوژی شش سیگما را قوت بخشید.

موتورولا ۵ الی ۱۰ درصد از درآمد سالیانه فروش خود را صرف بر طرف نمودن کیفیت پایین می نمود. این دگرگونی موجب برگرداندن ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار در هر سال ، به دلیل وجود فرایند هایی با کیفیت بالاتر گردید. بعد از ۴ سال شش سیگما ۲/۲ بیلیون دلار برای موتورولا ذخیره نمود. پایه گذاران شش سیگما در موتورولا کاری انجام دادند که در اکثر شرکتها غیر ممکن بود. در سال ۱۹۹۳ موتورولا شش سیگما را در بسیاری از فرایندهای تولیدی خود به کار گرفت و در اندک زمانی ، شش سیگما در کلیه صنایع دیگر بسط یافت.

آنچه که بیش از هر چیز موجب استقبال مدیران از به کار گیری این متدولوژی شده است، ایجاد یک انتقال الگوی ذهنی در مورد افزایش کیفیت محصولات / خدمات سازمان می باشد. بر خلاف نظریات قبلی که کاهش سرعت تولید و افزایش هزینه را عامل بهبود کیفیت می دانستند. در نظریه جدی بهبود کیفیت موجب افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه های تولید میگردد. بنابراین بر این اساس می توان گفت که کیفیت علت است نه اثر که می توان این انتقال ذهنی را بصورت زیر نشان داد.

۲-۲ تاریخچه شش سیگما در ایران خودرو

استقرار متدلوژی ۶σ در شرکت ایران خودرو

امروزه ادامه حیات در صحنه رقابت فشرده شرکتهای تولیدی، نیازمند خلاقیت و نوآوری است. سازمانهای موفق تنها بوسیله سلاح نوآوری و خلاقیت می توانند از بازارهای خود محافظت نمایند. یکی از موثرترین وسایل موجود در تامین چنین خواسته ای، استفاده از متدلوژی ۶σ می باشد σیکی از حروف یونانی می باشد که آمار شناسان آنرا برای اندازه گیری تغییرپذیری در هر فرایند مورد استفاده قرار می دهند.

قابلیت عملکرد هر فرایند را نیز می توان توسط سطح تغییرپذیری آن فرایند اندازه گیری نمود. هرگاه فرایندی در سطح عملکرد۳σ باشد این فرایند ۶۶۸۰۷ و در سطح ۶σ 3.4 قطعه معیوب در یک میلیون قطعه تولیدی ایجاد خواهد نمود. این متدلوژی با بکارگیری ابزارهای ساده و در قالب مراحل “تعریف، اندازه گیری، آنالیز، نوآوری و بهبود و کنترل” با توجه به وضعیت موجود به سازمانها می گوید که در شرایط مختلف چه راهکارهای را انتخاب نمایند.

شرکت ایران خودرو نیز با درک شرایط جدید جهانی و لزوم تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر تصمیم به استقرار متدلوژی ۶σ گرفت و بدین طریق از سال ۷۸ با فراهم نمودن تمهیدات لازم و در قالب یک برنامه اجرایی۳ ساله از اسفند ماه ۱۳۸۰ اقدام به برگزاری آموزش این متدلوژی در شرکت نموده است که این آموزشها در سه دوره یک ساله برگزار شد. برهمین اساس با بکارگیری یکی از اساتید شناخته شده و معتبر این متدلوژی، اقدام به برگزاری آموزشهای علمی و کاربردی از اسفند ماه ۸۰ در شرکت ایران خودرو ، ساپکو و ایساکو گردید.

در این راستا با هماهنگی مدیریت ارشد شرکت، به تعریف ۳۷ عنوان پروژه در سالنهای تولیدی، لجستیک، مهندسی محصول، متد، سیستمها، مرکز تحقیقات، اداری، دریافت کالا، کنترل کیفیت و تضمین کیفیت و همچنین شرکتهای ساپکو و ایساکو و با بکارگیری بیش از ۱۵۰ نفر از کارشناسان برای انجام آنها، اقدام شد. تا این کارشناسان همزمان با فراگیری مطالب علمی، با انجام تکنیکهای فراگیری شده بر روی موارد عملی که بیشتر آنها مشکلات مزمن بوده اند، این متدلوژی را بصورت مؤثرتری فراگیرند.

تا بدین طریق در انتهای سال ۸۳ هدف تعیین شده که همانا تربیت تعداد تعیین شده و کافی از نیروهای خبره اجرایی متدلوژی ۶σ در سطوح مختلف و نیز آشنایی نزدیک تعداد قابل توجهی دیگر از نیروها با این متدلوژی به منظور درک اهمیت و لزوم استقرار آن در شرکت، تحقق یابد. تا بدین شکل از سال ۱۳۸۴ در اجرای پروژه های ۶σ در تمامی موارد مورد نیاز با تکیه کامل بر نیروهای کارامد داخلی شرکت بتوانند به اهداف کیفی شرکت دست یابند.

۳-۲ معرفی شش سیگما

شش سیگما یک متدولوژی است که با توجه به وضع موجود راهکارهای مناسب را به سازمان نشان می دهد به عبارت دیگر متدولوژی شش سیگما مسیری را نشان می دهد که سازمان برای دستیابی به رضایت مشتری باید در آن گام بردارد.

نکته قابل توجه آن است که شش سیگما دیدگاهی فراتر از مفهوم سنتی کیفیت که تطابق با نیازمندیهای مشتری می باشد را ارائه میدهد و آن کسب درآمد بیشتر توسط سازمان است .به این لحاظ کیفیت از دو جنبه قابل بررسی است :

الف –کیفیت بالقوه که ماکزیمم ارزش افزوده ای است که می توان در ازای یک واحد خروجی حاصل نمود .

ب – کیفیت واقعی که میزان ارزش افزوده در ازای یک واحد خروجی در وضعیت جاری می باشد.در واقع تفاوت کیفیت واقعی و بالقوه در میزان ضایعات است .

شش سیگما درپی جلوگیری از رخداد نقص ،کاهش زمان و کاهش هزینه ها می باشد.

متدلوژی شش سیگما ابزارهای ساده ای را به کار می گیرد که شامل چرخه DMAIC می باشد .اجزای مراحل این متدولوژی عبارتند از Define یا تعریف موضوع و مسئله ، Measure اندازه گیری وضعیت مشکل ،Analysis تجزیه و تحلیل مشکل و عوامل آن ، Innovating Improvement شامل بهبود و دگرگونی ،Control به معنی اطمینان از پایداری نتایج کار می باشد.در ادامه شرح بیشتری از مراحل فوق ارائه می گردد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code